miercuri, 18 august 2010

Peer mediation

Realizaţi un plan pentru introducerea în şcoala dumneavoastră a unui program de mediere a conflictelor între elevi de către elevi (peer mediation). Faceţi referire, între altele, la activităţile necesare pentru:
-pregătirea introducerii sistemului de peer mediation;
-asigurarea funcţionării sistemului;
-promovarea sistemului în şcoală şi comunitate şi informarea elevilor;
-monitorizarea şi evaluarea eficienţei sistemului.
Analizaţi dificultăţile posibile ce ar putea apărea pe parcursul implementării şi planificaţi eventuale măsuri de depăşire a acestora.


Paşi în implementarea unui program de peer mediation în şcoală

1. Anuntarea programului in scoala
Cum se implementează ?
     - afise, discutii purtate cu elevii de catre diriginti
Posibile dificultăţi
     - Posibile reticente ale unor diriginti de a-si implica elevii
Măsuri de depăşire a dificultăţilor
     - Preluarea sarcinii de catre alti profesori

2. Selectarea elevilor
Cum se implementează ?
     - Din fiecare clasa se va alege prin vot secret un elev care sa participe la acest program si sa fie raspunzator de gestionarea conflictelor dintre colegii lui
Posibile dificultăţi
     - Egalitate de scoruri intre 2 sau mai multi elevii
Măsuri de depăşire a dificultăţilor
      - Departajare prin oferirea de sarcini practice → jurizarea raspunsurilor

3. Formarea propriu-zisa a elevilor
Cum se implementează ?
     - asigurarea spatiului de desfasurare a cursului;
     - echiparea participantilor cu instrumente de scris, coli;
      - activitati de autocunoastere, de gestionare a propriilor emotii;
      - schematizarea modalitatii de interventie in medierea conflictelor;
      - vizionari de filme insotite de comentatii privind strategii de gestionare a situatiilor prezentate;
      - jocul de rol.
Posibile dificultăţi
      -  Defectiuni aparute in functionarea aparaturii audio-video
      - Renuntarea unor elevi la acest program
Măsuri de depăşire a dificultăţilor 
     - Adoptarea altei modalitati de prezentare (ex. Jocul de rol)
     - Promiterea unor beneficii sau Inlocuirea acestora cu alti colegi

4. Aplicarea programului in scoala
Cum se implementează ?
     - Implicarea elevilor formati in rezolvarea conflictelor dintre colegii lor
Posibile dificultăţi       
      - Refuzul elevilor implicati in conflict de a accepta interventia mediatorului
Măsuri de depăşire a dificultăţilor 
        - Interventia dirigintelui in rezolvarea conflictului implicind si elevul mediator
        - Interventia consilierului scolar

5. Evaluarea eficientei programului
          Evidenta cazurilor rezolvate / nerezolvate



Re: elevi mediatori-conflict
de către COCOS ROXANA-CLAUDIA- sâmbătă, 17 iulie 2010, 11:27


Buna! Prima obiecţie pe care o am de făcut, ar fi: anunţarea programului în şcoală, prin afişe, discuţii, etc. este foarte impotantă, însă ai luat în calcul argumentarea necesităţii introducerii acestui program elevilor şi părinţilor? Există pericolul pecepţiei că le vei impune programul, ceea ce ar fi un debut mai puţin benefic pentru reuşita programului.

Promiterea unor beneficii este o formă de motivaţie extrinsecă, iar în complexul proces al negocierii conflictelor ar fi bine să implicăm elevi care manifestă motivaţii intrinseci, care sunt caracterizaţi de o faţete ale personalităţii pozitive, chiar dacă este încă într-un proces de construcţie.

Iar înlocuirea cu alţi colegi ar implica alte costuri suplimentare, cu o altă selecţie, formare şi adaptare a noilor mediatori cu acest program de mediere.

Programul propus de tine interesant şi aplicabil, dacă se iau în considerare aspectele anterior prezentate! Felicitări pentru concepţie şi mult succes în eventualitatea în care vei aplica programul la nivelul şcolii.

Numai bine, Roxana!


Replică
Re: elevi mediatori-conflict
de către iuliana mitran- duminică, 25 iulie 2010, 07:00


Buna Roxana! Multumesc pentru obiectiile bine intentionate. In ceea ce priveste argumentarea necesitatii introducerii acestui program elevilor este realizata de diriginti la ora de dirigentie, iar parintilor li se va explica necesitatea acestui program in cadrul sedintei cu parintii; in cazul in care li s-ar cere, parerea exista posibilitatea ca unii dintre ei sa respinga aceasta initiativa (ex. tatal lui B.O.) si atunci problema se complica. Ramin la parerea ca acest program trebuie argumentat, asa cum ai specificat si tu, dar sa fie exclusa posibilitatea de optiune a elevilor (Vreti sau nu? sau Ce parere aveti?).

Intr-adevar promiterea unor beneficii participantilor ar crea o nota discordanta intre elevi, insa ei vor fi alesi prin vot secret de catre colegii lor; vor fi selectati acei elevi care sunt respectati, apreciati de cei din jur. Sunt de acord cu faptul ca înlocuirea cu alţi colegi ar implica alte costuri suplimentare si de aceea consider ca in cazul renuntarii elevului la aceasta sarcina, rolul lui sa fie preluat de diriginte sau consilierul scolar sau alt cadru didactic (decizie luata ulterior confruntarii clasei).



Replică
Re: elevi mediatori-conflict
de către COCOS ROXANA-CLAUDIA- luni, 26 iulie 2010, 09:38


Buna! Multumesc de interventia ta, ca urmare a replicii mele. In opinia mea, aceasta implementare vizeaza elevul, clientul principal al scolii, furnizoare de servicii scolare, dar si scoala in ipostaza acesteia de a forma si educa personalitati armonioase si competente in momentul insertiei pe piata muncii.

Din aceasta pespectiva, ar fi bine sa luam in calcul urmatoarele aspecte:

1. Daca-mi vorbeste diriginta despre necesitatea implementarii mele in proiectul X, pare interesant, dar daca directoarea in sala de festivitati apelanad la diferite metode activ-participative, ar informa, argumenta, dezbate alaturi de elevi si diriginti deopotriva, poate ne-ar transmita cat de importanti suntem noi pentru dansa, cel putin din perspectiva implicarii noastre ca elevi in proiect.

2. Noi, scoala dorim sa-i invatam pe elevi arta negocierii, ceea ce este admirabil, dar daca noi, actori scolari punem problema inca de la debutul implementarii ca se poate sa esuam in dezbaterea, negococierea cu parintii, pe marginea implementarii atunci se ridica semne de intrebare...(exista posibilitatea ca unii dintre ei sa respinga aceasta posibilitate si atunci problema se complica...). Un bun comunicator si negociator al scolii si-ar pune problema cum si cu ce mijloace, metode, procedee ar argumenta, ar contraargumenta orice situatie ipotetica de respingere venita din partea parintilor. Sa inteleg ca parerea parintilor, in calitate de clienti nu conteaza "in cazul in care li s-ar cere, parerea exista posibilitatea ca unii dintre ei sa respinga aceasta initiativa"?

3. Sa fie exclusa posibilitatea de optiune a elevilor.

Contextual ma refeream la un chestionar de opinie a elevilor vis a vis de acest peer mediation; pentru management sau organizatori ar puta fi util pentru ca ar face o diagnoza bazata pe realitatea scolii, iar mai apoi si-ar putea ajusta fie anumite activitati, fie viziunea despre implementare, pentru ca acst proiect sa fie util elevilor, dar si scolii. Pentru elev sau intreaga populatie scolara a le oferi posibilitatea de obtiune la nivel de opinie este un mod de a respecta drepturile, este un mod indreptatit de a astepta sa-si respecte responsabilitatile, dar mai ales este un mod de a le transmite ca scolii, incepand de la manager ne pasa de ei si vrem sa le fim alaturi in marea calatorie a invatarii si formarii.

4. Poti sa ai aptitudini de negociator, sau sa le dezvolti, dar important este sa le iei in considerare atunci cand faci o selectie la acest nivel. Nu mi-am actualizat inca cunostintele referitoare la o posibila corelare intre elevii respectati si apreciati de cei din jur si aptitudinea de comunicator si mi-ar face placere daca mi-ai indica sursa de informare.

Eu insami am fost in scoala apreciata si respectata de colegi, profesori pentru ca eram cuminte si educata cam autoritar, iar eu ca si persoana atunci eram atat de timorata de schimbarile preadolescentei, timida chiar si nu mi-ar fi placut sa fiu aleasa elev-mediator, chiar daca eram premianta si cuminte, repet./ Poate cazul meu a fost mai special.

Insa, introverti exista si ei sunt tare cuminti si apreciati, din multe motive, insa nu vad cum un introvertit ar putea deveni mediator, chiar daca ar urma cursurile de formare. Mai exista multe aspecte, poate ca este cuminte, apreciat, poate ca se implica, doreste, dar nu are abilitati si competente pentru acest domeniu, ci pentru cel de creatie plastica saiu arhitecturala, sau etc.

Iata de ce ste bine sa analizam, sa luam in considerare toate datele problemei si sa nu uitam ca este vorba de un proces de negociere, realizat de elevi pentru elevi si care in esenta poate fi responsabil de destine umane.

Sunt convinsa ca noi toti luam in considerare aceste aspecte si ca menirea acestor cursuri de formare este de a ne face constienti si responsabili de misiunea importanta, delicata a actorilor scolari in prevenirea si combaterea violentei in scoala. Ceea ce eu am inteles este ca a trata superficial orice tip de problema va duce la rezolvarea superficiala a acesteia, iar superficialitatea poate avea efecte fie de recidiva a situatiei problematice, fie de amplificare prin forta manifestarilor, efectelor resimtite de elev, profesori, parinti, consilieri, manageri si societate in ansamblul ei!

Numai bine, Roxana!







                   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu