sâmbătă, 21 august 2010

Valorificarea datelor colectate


Faceţi parte din echipa managerială a unei şcoli care se află în următoarea situaţie:


Şcoala X este o şcoală cu clasele I-VIII, situată la periferia unui oraş de provincie, fost oraş industrial. Populaţia şcolară este de aproximativ 450 elevi, 37% dintre aceştia sunt romi, iar 4% sunt sârbi. În şcoală sunt şi 8 cazuri de copii proveniţi dintr-un centru de plasament ce funcţionează în apropierea şcolii, iar alţi 7 copii se află în plasament familial. 15 elevi sunt copii cu cerinţe de educaţie speciale (dosar CES). În anul şcolar anterior s-au înregistrat 3 situaţii de violenţă gravă (bătăi) şi nenumărate situaţii de violenţă verbală sau nonverbală, mai ales cu caracter etnic sau legat de trăsăturile fizice sau psihice. De asemenea, o situaţie alarmată pentru şcoală a fost numărul mare de absenţe înregistrate în anul şcolar precedent. Comisia de prevenire şi combatere a violenţei în şcoală a decis că este important să aplice o serie de instrumente de cercetare pentru a obţine mai multe informaţii de profunzime cu privire la situaţiile de violenţă în şcoală şi la cauzele reale ale acestora.


-Au fost completate 58 de fişe de înregistrare a situaţiilor de violenţă

-A fost aplicat un chestionar tuturor elevilor din şcoală privind situaţiile de violenţă din şcoală

-S-au organizat interviuri de grup cu cadre didactice privind cauzele absenteismului si ale violentei;

-S-au organizat interviuri de grup cu părinţii privind cauzele absenteismului si ale violenţei ;

-S-au organizat interviuri individuale cu personalul de sprijin (consilier şcolar) privind situaţiile de violenţă din şcoală.

Temă: Propuneţi un plan de activităţi relevant pentru problemele semnalate valorificând informaţiile pe care le deţineţi.

Indicaţi legătura dintre măsurile de intervenţie propuse si principalele categorii de cauze care au generat aceste fenomene şi care au fost identificate cu ajutorul instrumentelor de investigaţie aplicate.

 
Indicaţi legătura dintre ariile de intervenţie propuse si datele pe care le aveţi la dispoziţie cu privire la principalele categorii de acte de violenţă.


Indicaţi modul în care au fost armonizate la nivelul măsurilor propuse opiniile diferitelor categorii de actori investigaţi cu privire la fenomenele de violenţă şi a cauzelor acestora.


Conform unor studii britanice, s-a demonstrat că rata violenţei şcolare creşte proporţional cu indicele de eşec şi s-a identificat că la băieţi violenţa verbală este mai stresantă decât cea fizică şi afectează capacitatea de concentrare asupra sarcinilor şcolare.
Posibile cauze ale agresivităţii verbale în cazul de faţă:

- educaţia primită în familie, modelul atitudinal/comportamental oferit de către părinţi, acesta putând conduce la formare unor atitudini disriminative pe criteriu etnic între elevi;

- stima de sine scăzută a elevilor agresori.

Activităţi propuse:

- recomandabil este ca elevul să înveţe doar în clasă (6 ore pe zi sunt suficiente pentru studiu) dar, cum în Romania e o utopie acest lucru, propun constituirea unui program after school în care elevii să rezolve lecţiile asistaţi de un cadru didactic de specialitate, program în cadrul căruia să se desfăşoare şi alte activităţi cu caracter instructiv-educativ (jocuri, workshopuri, vizionări de filme etc.); în acest fel se asigură supravegherea îndelungată a copiilor ai căror părinţi sunt plecaţi în străinătate, trăiesc în familii dezorganizate, în centre de plasament, cu CES;

- activităţi sportive, concursuri, excursii;

- spectacole, serbări (ce vor include expuneri din obiceiurile şi tradiţiile minorităţilor);

- activităţi sociale, de voluntariat;

- publicaţii în revista şcolii;

- ateliere de lucru: pictură, modelaj, construcţii etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu