miercuri, 18 august 2010

Studiu de caz


B.O., 17 ani, este elev în ultimul an al unei scoli de arte si meserii aflate într-un cartier periferic al orasului B., fiind în vârstă de 17 ani. Provine dintr-o familie organizată, tatăl având studii superioare (potrivit declaratiilor lui B.O., este absolvent a două facultăti), iar mama este absolventă de liceu. În prezent locuieste cu sora sa mai mare, ambii frati fiind lăsati de câteva luni în grija unei rude, deoarece părintii sunt plecati în Italia. Motivul plecării din tară al părintilor este legătura acestora cu un caz de infractionalitate care a fost mediatizat de televiziune.A fost semnalat ca fiind un elev violent de către diriginta sa, care îl consideră un elev cu probleme si cu un comportament agresiv, implicat în diverse conflicte în scoală si în afara acesteia:
Elevul B.O. este unul dintre elevii care cauzează în prezent cele mai mari probleme. În special după ce părintii lui au plecat în străinătate, pur si simplu nu trece o lună fără să cauzeze un incident grav. Are mari probleme cu frecventa, el este la scoala profesională în anul trei, dar profesorii au ajuns să tolereze absenta sa de la ore pentru că, atunci când este prezent, acestia reusesc cu greu să tină orele. E adevărat că nu face probleme la toate disciplinele, la mine la clasă este linistit, dar am profesori care nu-si pot impune autoritatea în fata sa, ci chiar au suferit agresiuni din partea lui. Cel mai recent incident este cel în care a scuipat o doamnă profesoară si a aruncat catalogul clasei pe geam.
Scoala în ansamblu este cunoscută ca fiind o scoală cu multe cazuri de violentă. Diriginta recunoaste că este o scoală cu un „prost renume”, desi are si rezultate bune si reuseste să îsi pregătească absolventii pentru o meserie. Dar, atât în trecut cât si în prezent, nu s-au desfăsurat activităti de prevenire sau actiuni de prezentare a unor cazuri de către politie, potrivit declaratiilor lui B.O:
Nu, eu nu stiu să fi avut loc o astfel de activitate, că îmi spuneau si mie colegii. Nu prea cred că există interes pentru asa ceva, nu-si pierde nimeni vremea cu asta. Eu cred că nu are nici un rost la noi la scoală. Elevii sunt prea nebuni e dezastru, bătăi, acte de vandalism …
Familia lui B.O se pare că nu are probleme deosebite, relatia dintre părinti fiind de întelegere, sau cel putin aceasta era situatia înainte de plecarea părintilor din tară, dar tatăl era foarte putin prezent în familie. Părintii aveau venituri suficiente si conditii de locuit decente (trei apartamente în proprietate). Înainte de plecarea din tară, părintii au vândut apartamentele si l-au lăsat pe B.O. în grija unei mătusi, împreună cu sora lui. Din declaratiile lui B.O., se pare că nu a avut conflicte majore cu părintii si nici nu a fost supus vreunui tratament violent nemeritat. Diriginta lui B.O. consideră însă că familia este unul dintre factorii importanti pentru comportamentul violent al acestuia.Influente negative are asupra lui B.O. si grupul de prieteni, unii fiind cu mult mai mari ca el, altii fiind deja persoane cu condamnări sau recunoscute în cartier ca fiind violente:
Principalele cauze cred că tin de părinti si apoi de anturaj. De părinti, pentru că ei nu numai că nu l-au certat, ci l-au încurajat cu fiecare ocazie să fie durul scolii, atât cu ceilalti elevi, cât si cu cadrele didactice. Practic, este un copil care mi se pare scăpat din mână. De asemenea, are cercuri de prieteni nesănătoase, umblă cu personaje mult mai mari ca el, unele recunoscute ca fiind deosebit de violent, cu condamnări la activ, fără prea multă scoală, dar cu foarte multi bani. Colegii îl privesc cu teamă si el face totul ca să iasă în evidentă. Totusi, cred că în primul rând victimele sunt cadrele didactice.
B.O. apreciază că are într-adevăr un comportament violent în scoală si în afara acesteia, povestind cu sinceritate si fără retineri despre diverse situatii în care a fost implicat, considerând că este unul dintre elevii care fac uz de violenta fizică si de cea verbală, atât în scoală, cât si în cartier:
De exemplu, am avut mari probleme cu băietii din cartier. Acum câteva luni prietenul unui elev a venit cu o gască în scoală cu patru, cinci masini si a iesit iures. A pornit de la un conflict minor cu alt elev, dar cel care a încasat-o si-a sunat prietenii pe mobil si acestia au venit rapid peste noi. Câtiva am încercat să-l apărăm pe cel care-l căutau dar am mâncat si noi bătaie. Ne-au bătut până când a venit doamna directoare. Si, când a venit un golan din gască, a vrut să dea cu cutitul în ea. Dar între timp apăruseră si unii tovarăsi de ai nosti si unul a reusit să-i dea mare bucată asa că s-au speriat si au plecat. De atunci nu am mai avut probleme cu ei în scoală, ci numai conflicte în afara scolii.
B.O. relatează alte câteva cazuri de violentă a elevilor fată de cadrele didactice, în unele dintre acestea fiind implicat personal. Nu apreciază că acestea ar fi dintre cele mai grave, însă:
…nu prea m-am dus pe la scoală. Anul acesta am fost de vreo patru sau cinci ori. Doamna M. (d-na dirigintă) mi-a spus că trebuie să vorbim, eu mă certasem cu o profesoară si am crezut că e în legătură cu asta, poate făcuse ea vreo plângere… Zice „B.O., nu mai ai ce căuta la scoală!”…Bine, că m-am dus la profesoară să-mi cer scuze, nici nu se uita la mine, nu mai voia să mă primească la ore... dar până la urmă m-a primit… [am intrat în conflict pentru că] se jucau doi colegi de ai mei cu telefoanele si ea a zis că eu. Si m-a luat de urechi… si eu nu suport. M-am enervat rău, am tipat la ea, am scuipat-o, i-am luat catalogul si l-am aruncat pe geam. Ea s-a dus la director…mai erau nebunii ăia pe acolo si ne-am apucat să luăm toate băncile si le-am pus una peste alta. Când a venit si directoarea si directorul…
Elevul aduce în discutie si cazul de violentă al unui profesor, pe care se pare că tatăl său l-a „rezolvat” cu aceleasi mijloace violente, fără ca măcar să apeleze la diriginte sau la conducerea scolii:
…de exemplu S., profesorul de… a vrut să dea în mine în timpul unei ore. M-a înjurat, m-a astea… L-am sunat pe tata si a venit si l-a bătut… [bătaia s-a petrecut în scoală] Conflictul a început că cică nu suntem cuminti, el era de serviciu si nu stiu ce a auzit, că am tâlhărit noi pe acolo, că am furat. Da’ de unde, noi nici nu fusesem pe acolo, noi fusesem la un bar si s-a luat de mine, că o să cheme politia, că de ce nu recunosc. Atunci l-am chemat pe tata…
B.O. recunoaste că nu frecventează scoala, dar găseste că unul dintre motive (pe lângă lipsa lui de motivatie si de interes pentru educatia pe care o primeste) sunt cadrele didactice; acestea fie sunt lipsite de mijloace pentru a combate violenta, fie sunt lipsite de experientă, fie sunt corupte si rezolvă unele probleme prin mita oferită pentru motivarea absentelor sau promovarea clasei:
…păi nu prea au ce să facă profesorii. Nu prea au autoritate, mai ales că majoritatea sunt tineri. Nu stiu dacă au experientă. Si ăstia care sunt mai vechi… se rezumă la bani. Poti să nu te duci tot anul la scoală că dacă ai bani nu sunt probleme. Eu anul trecut nu cred că am fost zece zile la scoală în întregime. Bine, că mă duceam la scoală, dar nu intram la ore.
Scoala în sine nu este apreciată ca fiind utilă, B.O. considerând că un factor demotivant pentru participarea sa la cursuri este acela că scoala nu îi asigură o meserie si nici nu îl pregăteste pentru viată:
Scoala nu-mi oferă o sansă pentru o slujbă bună în viitor, ci mi se pare mai mult o pierdere de timp. Scoala nu mă ajută să mă descurc în viată, să mă pregătesc pentru viitor si nici nu mă ajută să devin om. La scoală învăt si multe lucruri nefolositoare.
B.O. recunoaste, totusi, că profesorii constituie un factor foarte important în ceea ce priveste calitatea educatiei din scoală si că existenta unor profesori respectati pentru ceea ce predau, dedicati scolii si interesului elevilor ar contribui pozitiv la cresterea participării, la diminuarea violentei în scoală. Acestia constituie, deocamdată, doar exceptii în scoala sa:
  ...dacă ar fi mai multi profesori ca doamna profesoară de informatică sau de chimie, care se interesează de noi si care au grijă si de materia lor, si să fie respectate, categoric si elevii ar fi mai cuminti.
Cu toate că a fost implicat în numeroase conflicte, B.O nu consideră că a fost sanctionat în mod serios si nici potrivit faptelor sale, scoala neavând mijloace suficient de severe:
Am fost sanctionat de scoală (scăzut notă la purtare, avertismente). Puteau însă să-mi facă si mai rău, nu consider că au fost sanctiuni severe.
Scoala pare că a asistat de cele mai multe ori într-o manieră „pasivă” la fenomenele de violentă si la infractiunile (furturile) care se petrec relativ frecvent, autorii fiind elevi din scoală care, după părerea lui B.O., au o situatie materială precară:
La noi, majoritatea elevilor sunt de la tară, la noi nu prea sunt cu bani… Se fură la greu, nu vine nimeni din afară, în 90% din cazuri furturile sunt comise de elevi tot din scoală. Si bătăile cam tot la fel, ce tupeu ar avea cineva să vină în scoală. Chiar dacă e el mai ciorditor, l-ar lua la omor dacă l-ar prinde, nici nu ar sti cine l-a bătut.
Referitor la propria persoană, B.O. se caracterizează, cu aceeasi sinceritate, ca fiind o persoană cu un temperament tumultos si cu înclinatii spre agresivitate, fiind însă sociabil si doritor să aibă prieteni cu care să îsi petreacă timpul liber, de cele mai multe ori pe stradă:
Consider că sunt o persoană care se aprinde foarte usor, cred că e o trăsătură de familie. Îmi plac mult filmele cu bătăi (am o colectie întreagă acasă de casete si DVD-uri), îmi place să am prieteni si am o groază, am prieteni peste tot în Bucuresti, mă stie lumea, îmi place să joc jocuri pe calculator (shooter-e), să joc fotbal, să stau cu prietenii în stradă.
Îi place să fie admirat, să se simtă lider, să-i socheze pe altii. Îi plac jocurile de noroc, să fumeze, dar nu a consumat droguri, mai ales din teama fată de tatăl său, singura persoană căreia îi recunoaste autoritatea. B.O. crede că trebuie să-ti faci dreptate singur si să nu astepti până te ajută altcineva. Consideră că are uneori un comportament necontrolat, desi a fi bătăus i se pare un comportament normal pentru un băiat, mai ales dacă locuieste într-un cartier în care sunt probleme de violentă:
Oricum, orice băiat ar trebui să stie să se bată si când te apucă furia trebuie să mă descarc, să mă bat… Mai arunc câteodată si cu obiectele când mă enervez, am spart televizorul odată. Cred că există multe motive ca să-i lovesc pe altii, mai ales atunci când trebuie să suport agresiunea cuiva. Dacă cineva mă jigneste îi răspund, nu stiu însă cum as reactiona dacă ar râde cineva de mine pentru că nu îndrăzneste cineva să facă lucrul acesta… Sunt multe cazuri în care trebuie să recurg la violentă ca să-mi rezolv anumite probleme. Mai am uneori si accese de mânie fără motiv, dar rar.


Cititi cu atentie studiul de caz prezentat. În analiză încercati să porniti de la formularea unor întrebări orientative, cum ar fi:
1.Care sunt punctele tari si punctele slabe ale personajului din poveste?
2.Ce tip de violentă manifestă elevul?
3.Care credeti că sunt cauzele acestor comportamente?
4.Cum ar putea fi caracterizată relatia sa cu familia? Dar cu colegii si profesorii?
5.Ce poate face scoala pentru ameliorarea comportamentului său? Dar familia?

Studiu de caz B.O.
de către iuliana mitran- vineri, 25 iunie 2010, 08:25

Puncte tari ale personajului: sociabil, sincer in aprecieri, isi recunoaste greselile

Puncte slabe:
- rezistenta scazuta la frustrare

- reactivitate de tip impulsiv-exploziv cu diminuarea controlului asupra comportamentului

Tip de violenta manifestat

-fata de colegi: jigniri, bruscari, loviri, raniri

- fata de cadre didactice : limbaj, conduita ireverentioasa

Cauzele acestui comportament:

- zestrea ereditara (tatal manifesta comportament violent)

- educatia: modelul parental si incurajarea actelor violente de tata

- neglijenta din familie

Relatia cu familia: distanta, rece, nepasare din partea parintilor: mama lipsita de autoritate, iar tatal preocupat de afaceri ilicite

Relatia cu colegii: conflictuala

Relatia cu profesorii: respect fata de cadrele didactice care imbina respectul cu exigenta fata de elevi si depreciere pentru profesorii lipsiti de autoritate in fata elevilor.

Interventia scolii: regulament cu sanctiuni si recompense si implicarea lui B.O.intr-un demers de asistenta psiholpedagogica.

Interventia familiei: alt sistem de reguli cu sanctiuni si recompense


Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu